Curator & concept
Chris Kabel

Nadat hij afstudeerde aan de Design Academy Eindhoven, richtte Chris Kabel zijn ontwerpbureau op in Rotterdam waar hij werk doet voor design labels, architecten, culturele organisaties en design galerieën. Ook is hij professor aan de Ecole Cantonale d'Art in Lausanne (ECAL). Kabel is vaak genomineerd voor diverse design prijzen en hij heeft er ook een aantal gewonnen, waaronder de Doen Material Prize in 2009 met zijn Seam Chair en Seam Bench. Bij deze tentoonstelling geeft Kabel context aan zijn onderzoek die hij als fellow aan het Nieuwe Instituut heeft verricht.

 

Ruimtelijke vormgeving
Monadnock

Monadnock is een Rotterdams bureau gespecialiseerd in de productie van architectuur. Monadnock houdt zich bezig met het ontwerpen, onderzoeken, schrijven en het maken van het discours op het gebied van architectuur, stedenbouw, interieur en enscenering. Dit strekt zich uit van de schaal van de stedelijke ruimte tot en met het interieur. Monadnock maakt hedendaagse gebouwen die onlosmakelijk onderdeel uitmaken van de culturele productie van deze generatie. Aan de hand van onderzoek naar kernthema’s als hedendaagsheid en traditie, conventie en banaliteit, constructieve logica en illusionaire representatie. Monadnock streeft naar een architectuur die schoonheid, efficiëntie en de overdracht van architectonische kennis combineert.

 

Monadnock werd in 2006 opgericht door Job Floris en Sandor Naus. Beiden zijn opgeleid als interieur- en meubelontwerpers tijdens hun studies aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda en behaalden hun architectentitel op de Academie voor Bouwkunst in Rotterdam en Tilburg.

 

Monadnock verkreeg internationale aandacht met de realisatie van op maat gemaakte bouwwerken, waaronder een aantal publieke gebouwen. Zoals een strandpaviljoen aan de Maas, een enorme 'Make No Little Plans' installatie en een Landmark - of uitkijktoren - voor de gemeente Nieuw Bergen. Op dit moment is Monadnock betrokken bij projecten van verschillende schaal, waaronder het een nieuw bezoekerscentrum voor Nationaal Park De Hoge Veluwe, een Torenwoning en twee omvangrijke woningbouwprojecten.

Fotografie: campagnebeeld
Taisuke Koyama

Taisuke Koyama, geboren in 1978 in Tokyo, Japan is visueel kunstenaar wiens interesse in veranderprocessen en het natuurlijke fenomeen van de stad terug te zien is in zijn werk. Hij heeft recent een aantal solotentoonstellingen gehad: ‘Rainbow Waves,' G/P gallery, Tokyo (2013); ‘Rainbow Variations & Other Works,’ Metronom, Modena (2013); en ‘NEW LIGHT’ Sunday Gallery, Zurich, (2015). Ook maakt hij installaties voor de Setouchi International Art Festival, Shodo Island (2013) en Daegu Photo Biennale 2012, 'Photography is Magic!’ Daegu (2012). Op dit moment woont en werkt hij in Amsterdam.

Grafisch ontwerp
OK-RM

OK-RM is opgericht door Oliver Knight & Rory McGrath in 2008 als collaboratief bureau dat doorgaande samenwerking zoekt met kunstenaars, curators, redacteuren, architecten, ontwerpers en instituten. Recente opdrachten zijn o.a. het ruimtelijk ontwerp en campagne voor Fear and Love (Design Museum, Londen), de visuele identiteiten van Manus X Machina (The Metropolitan Museum of Art, New York), het Britse Paviljoen in de Architectuur Biënnale Venetië 2016, de tentoonstelling Under the Same Sun (Guggenheim, New York) en Untitled Art Fair. Daarnaast hebben zij de creatieve leiding over het Strelka Instituut en realiseren boekprojecten met kunstenaars Fos en Shezad Dawood. Hun samenwerking met REAL Foundation gaat door met de art direction van hun vooraanstaand publicatie REAL Review

 

Curator & concept
Koehorst in ‘t Veld

Koehorst in ’t Veld maakt als redactioneel ontwerpbureau tentoonstellingen, boeken en concepten en doet onderzoek voor musea, uitgevers en andere instituten. De oprichters Jannetje in ‘t Veld and Toon Koehorst hebben zowel een achtergrond in de kunsten als in een meer theoretische achtergrond. Hun gedeelde interesse in geschiedenis, plaats en de manieren waarop het tentoonstellen tot stand komt vormen de drijvende kracht achter hun werk.

Koehorst in ‘t Veld hebben onderzoek gedaan naar kenniscreatie in een serie internationale artist-in-residencies, in het bijzonder Beijing en Berlijn. Zij ontvingen in zowel 2014 als 2015 de Deutsche Architektur Museum Architectural Book Award. Voor Het Nieuwe Instituut waren zij eerder betrokken bij tentoonstellingen over materialen: HOUT en GLAS.

'Agency'
Thomas Trum

Thomas Trum studeerde in 2010 af aan het Sint Lucas College en heeft in 2014 de opleiding Man and Leisure aan de Design Academy Eindhoven afgerond. Op dit moment concentreert hij zich vooral op het experimenteren met verschillende soorten verf, inkt en met bewerkingstechnieken in en buiten zijn atelier.

'Patina'
Lex Pott

Lex Pott gebruikt voor zijn werk een rauwe en intuïtieve methode om terug te keren naar de bron van de materialen die hij het meest gebruikt: hout, steen en metaal. Hij is cum laude afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven en woont in Rotterdam.

Fotografie
Maxime Guyon

Maxime Guyon is kunstenaar en commerciële fotograaf, wonend en werkend in Parijs en Lausanne. Guyon is afgestudeerd aan de kunstacademie ECAL. Zijn modernistische, scherpe en kleurrijke beelden richten zich op de technologische evolutie van de moderne maatschappij. 

'Daylit'
Aliki van der Kruijs

Aliki van der Kruijs studeerde in 2012 af van haar master Applied Art op Sandberg Instituut na een bachelor modevormgeving op ArtEZ in 2007. Ze werkt met een conceptuele benadering op verschillende terreinen van kunst en design vanuit haar interesse in natuurlijke processen en elementen zoals het weer, licht en kleur. 

Na het onderzoeken van (kunst) licht en de invloed van daglicht in de werkomgeving ontwikkelde Aliki van der Kruijs ‘Daylit’, een reeks van textiele objecten die licht gelijkmatiger door de ruimte verdelen. Het textiel heeft een monolaag van microscopische stukjes glas en worden met de hand bewerkt met transparante inkt om de retro-reflectieve kwaliteit te benadrukken. Vanwege de ritmische structuur breekt het licht vanuit elke hoek uniek en kan de toeschouwer een gloed ervaren die overeenkomt met zonlicht.  Voor de tentoonstelling ontwerpen  de oppervlakte van het materiaal daylit wordt verder ontwikkeld. Daylit is verder ontwikkeld voor deze tentoonstelling. Het nieuwe patroon is geinspireerd op microscopische foto’s van het ‘vantablack’ dat wordt gepresenteerd in de ‘sokkel‘ waarop het materiaal is toegepast.